Trening relaksacyjny: techniki, metody

Zapraszam Cię na trening relaksacji, który składa się z sześciu cotygodniowych, indywidualnych spotkań. Możesz go rozpocząć w każdej chwili. Sesje odbywają się w przyjemnej i życzliwej atmosferze. W celu zadbania o Twój komfort, zalecam Ci przychodzenie na sesje w wygodnym ubraniu.

Jak wygląda trening relaksacji?

Na każdej sesji pokażę Ci jedną lub kilka technik relaksacyjnych. Każde spotkanie będziemy zaczynać od kilku minut teorii, wprowadzającej Cię w tematykę danej techniki, tak abyś rozumiał/-a cel każdego ćwiczenia, po czym będziemy przechodzić do doświadczania.

Relaksacja to umiejętność, którą należy trenować, dla osiągnięcia długofalowych korzyści. Dzięki temu uwolnisz się od stresu. Będę Cię zatem zachęcać, do regularnego ćwiczenia technik relaksacji w ciągu tygodnia, pomiędzy sesjami. Powiem Ci z własnego doświadczenia, że taka praca domowa to czysta przyjemność, która umożliwia rozwój osobisty 🙂

Jakich technik relaksacji uczę?

  • techniki oddechowe
  • relaksację opartą na progresywnym napinaniu i rozluźnianiu mięśni (trening Jacobsona)
  • relaksację opartą na ciężkości ciała i poczuciu ciepła (trening autogenny Schultza)
  • medytacje zaczerpnięte z praktyki współczucia i Terapii ACT (medytacje samowspołczucia, uważność i akceptacja myśli i emocji)
  • relaksacja poprzez wizualizację, czyli techniki kierowanej wyobraźni
  • relaksacja z wykorzystaniem dźwięków i muzyki

Jest to standardowy plan treningu relaksacji. Ilość czy kolejność prezentowanych technik dostosuję do Twoich potrzeb, o których opowiesz mi podczas pierwszego spotkania.

Ile trwa trening relaksacyjny i jak jest jego koszt?

Trening relaksacji obejmuje 6 spotkań, które odbywają się raz w tygodniu. Każde trwa po 50 minut. Możesz wykupić pojedynczą sesję lub zrealizować tylko części treningu, wedle własnych potrzeb. Koszt jednego spotkania to 120 zł.

Kto będzie prowadzić trening relaksacji?

Karolina Klein

Po co uczyć się technik relaksacji?

Nie łatwo jest się zrelaksować, żyjąc we współczesnym świecie, w którym nasz mózg bombardowany jest milionami informacji na minutę. Dlatego tak wiele osób pragnie uwolnić się stresu. Oprócz informacji docierających do nas z zewnątrz, doświadczamy całej masy „zdarzeń wewnętrznych”, takich jak wyobrażenia, wspomnienia, oczekiwania, plany, interpretacje zdarzeń itd. Będąc w trybie ciągłej aktywności i rozproszenia uwagi, wydzielają się w naszym organizmie hormony takie jak kortyzol czy adrenalina - potocznie: hormony stresu.

Czym jest stres?

Zastanawiałeś/-aś się może, dlaczego jednym z objawów stresu jest drżenie ciała? Stoisz na środku sali konferencyjnej, za chwilę masz wygłaszać sprawozdanie a twoje ręce lub nogi drżą nie do opanowania. Dlaczego tak się dzieje? Drżenie ciała to objaw szybkiego napływu krwi do mięśni. Napięte mięśnie zwiększają nasze możliwości walki lub ucieczki. Dwieście tysięcy lat temu nasi przodkowie na co dzień korzystali z tego mechanizmu, dzięki czemu nasz gatunek przetrwał po dziś dzień. Czy jest on nam potrzebny np. podczas wystąpień publicznych?

Ogólnie rzecz biorąc, stres to reakcja organizmu, której celem jest zmobilizowanie nas do walki lub ucieczki. Reakcja stresowa wynika z biologii: jest to mechanizm który od setek tysięcy lat pozwalał nam przetrwać w zagrażających sytuacjach.

Relaksacja jako jeden ze sposobów radzenia sobie ze stresem

W chwilach nasilonego stresu z pomocą przychodzą nam techniki relaksacyjne, które aktywują naturalny dla organizmu stan spokoju i rozluźnienia i dają pozytywne efekty. Stosując metody relaksacji możemy uwolnić się od stresu - włączamy układ przywspółczulny, który odpowiedzialny jest za stan odprężenia. Czym to się przejawia? Rytm pracy serca zwalnia, obniża się ciśnienie krwi, mięśnie mogą się rozluźnić, jelita i żołądek zaczynają lepiej pracować. Mówiąc wprost, dzięki tym technikom, dajemy sygnał do naszego mózgu „Jestem bezpieczny- czas na luz”. Techniki relaksacji sprawiają że mózg odpoczywa.

Trening relaksacji wpływa pozytywnie na różne obszary naszego funkcjonowania. Oto niektóre z nich:

  • Osiąganie stanu wyciszenia, odprężenia, głębokiego relaksu
  • Zwiększenie odporności immunologicznej organizmu
  • Efektywniejsze regulowanie emocji
  • Obniżenie stresu, lęku czy niepokoju
  • Poprawa samopoczucia
  • Zmniejszenie napięcia mięśniowego
  • Dolegliwości bólowe mogą ulec zmniejszeniu lub zniwelowaniu
  • Lepsza koncentracja, pamięć, kreatywność i procesy uczenia się
  • Większy kontakt z własnym ciałem
  • Nauka pozytywnego stosunku do siebie
  • Rozwój osobisty - będziesz w stanie samodzielnie stosować techniki relaksacji