Trening asertywności: szkolenie, ćwiczenia

Zapraszam Cię na trening asertywności, podczas którego, będziesz rozwijać praktyczne umiejętności postawy asertywnej. Każde spotkanie będziemy zaczynać od krótkiej psychoedukacji czyli wprowadzenia teoretycznego na temat wybranych obszarów asertywności. Następnie, zaprezentuję Ci konkretne techniki, które będziesz mogła/mógł wykorzystać w prawdziwym życiu.

Dlaczego warto lepiej przyjść na warsztat niż czytać o tym jak być asertywnym? Postawy asertywnej nie nauczysz się z książek, potrzebne jest ćwiczenie zachowań asertywnych z psychologiem. Nasze spotkania to Twoja szansa na rozwój osobisty - naukę stawiania granic, wyrażania uczuć i własnego zdania.

Czym jest asertywność?

Jak już wcześniej zostało wspomniane asertywność to umiejętność wyrażania siebie. Co to dokładnie znaczy? Kim jest asertywna osoba? Chodzi o pewność siebie, umiejętność otwartego wyrażania: myśli, potrzeb, pozytywnych i negatywnych uczuć, w sposób, który nie narusza praw i granic innych osób – bez agresji czy uległości.

Asertywna komunikacja umożliwia tworzenie pozytywnych relacji oraz życie w harmonii ze sobą i innymi ludźmi. Asertywność to akceptacja, życzliwość i mądrość. Z całą pewnością to też duże wyzwanie. Zapraszam Cię na indywidualne szkolenie z asertywności podczas, którego będziemy rozwijać Twoje kompetencje w tym obszarze.

Trening asertywności: przebieg

Szkolenie z asertywności jest podzielone na następujące obszary: identyfikacja i obrona swoich praw i granic, potrzeb, wartości; asertywna komunikacja; asertywne ocenianie i przyjmowanie ocen, empatia i autoempatia, asertywności w konfliktach; emocje i radzenie sobie z trudnymi emocjami w sytuacjach społecznych.

Techniki asertywności i nauka nowych zachowań wymagają ćwiczenia pomiędzy sesjami, dzięki temu możesz osiągnąć pozytywne rezultaty. Asertywność to nie tylko wiedza, ale (przede wszystkim) umiejętność. Każdy może nauczyć się asertywnych zachowań. Nie rodzimy się z tą kompetencją, ale możemy w dowolny momencie życia to nadrobić i przejść szkolenie z asertywności.

Następnie będziesz miał/-a możliwość wzmacniania asertywnej postawy przez całe życie. To tak jak z nauką jazdy samochodem - trzeba ją ćwiczyć, aby stała się dla nas naturalną czynnością. Zatem śmiało można powiedzieć, że im częściej będziesz wykorzystywał/-a poznane techniki na co dzień, tym asertywność będzie dla Ciebie łatwiejsza 😉 na pewno przyczyni się to również do Twojego rozwoju osobistego

Sesje odbywają się w życzliwej atmosferze, pozwalającej Ci poczuć się bezpiecznie i komfortowo. Zawsze jest przestrzeń na zadawanie pytań, omawianie trudności czy wątpliwości, powrót to wyjaśnienia technik asertywności lub ponownego ich przećwiczenia, jeśli jest taka potrzeba. Szkolenie z asertywności daje też możliwość otrzymania informacji zwrotnej dotyczącej Twoich postępów.

Cena i czas trwania treningu asertywności

Szkolenie z asertywności obejmuje 6 spotkań, które odbywają się raz w tygodniu. Każde trwa po 50 minut. Możesz wykupić pojedynczą sesję lub zrealizować tylko części treningu, wedle własnych potrzeb. Koszt jednego spotkania to 120 zł.

Poznaj swojego trenera

Karolina Klein

Dla kogo przeznaczony jest warsztat asertywności?

Szkolenie z asertywności jest dla Ciebie, jeśli poniższe sytuacje są Ci znane:

  • miewasz trudności z wyrażaniem swoich emocji i myśli, wyrażaniem krytyki w różnych sytuacjach społecznych (rozmowy indywidualne lub wystąpienia publiczne)
  • zastanawiasz się gdzie leży granica pomiędzy uległością, asertywnością a agresją
  • zgadzasz się na rzeczy na które nie masz ochoty
  • zdarza Ci się komunikować swoje zdanie w sposób, który rani innych
  • miewasz wyrzuty sumienia, jeśli komuś odmawiasz
  • trudno jest Ci wyrazić swoją opinię, jeśli odbiega ona od opinii innych osób
  • proszenie o coś, wprawia Cię w zakłopotanie
  • nie wiesz, jak radzić sobie w sytuacjach konfliktowych
  • przyjmowanie feedback’u (również tego pozytywnego), jest dla Ciebie kłopotliwe
  • wyrażanie siebie jest kłopotliwe i masz tendencję do nadmiernego wywierania wpływu na innych
  • dobre relacje z innymi są dla Ciebie trudne do utrzymania
  • udzielanie informacji zwrotnej w pracy jest dla Ciebie stresujące lub unikasz tego
  • chcesz opanować zarządzanie stresem w relacjach i zachować autentyczność
  • poszukujesz metody rozwoju osobistego, która pomoże ci zwiększyć pewność siebie i poczucie własnej wartości

Cele treningu asertywności

Podczas spotkań pokażę Ci krok po kroku, jak przezwyciężać przeszkody na drodze do asertywnej postawy. Zdobędziesz wiedzę i umiejętności, które pomogą Ci:

  • wytyczać swoje granice i ich bronić, nie sprawiając przykrości innym ludziom
  • wyrażać własne zdanie
  • bronić swojego stanowiska z jednoczesnym poszanowaniem opinii innych osób
  • konstruktywnie radzić sobie z trudnymi emocjami, kiedy pojawiają się w interakcji z ludźmi
  • jasno wyrażać swoje potrzeby; prosić o coś, stanowczo i skutecznie
  • opanować umiejętność dawania i przyjmowania informacje zwrotnej
  • asertywnie odmawiać
  • konstruktywnie radzić sobie w sytuacjach konfliktowych
  • swobodnie stosować techniki asertywności

Kurs asertywności pomoże Ci opanować powyższe umiejętności oraz sprawniejsze zarządzanie stresem w relacjach interpersonalnych, asertywne wypowiadanie własnych myśli. Trening podnoszący asertywność ma głównie na celu lepsze poznanie samego siebie, własnych potrzeb oraz granic, dzięki temu możliwe jest wyrażanie swoich uczuć, myśli, przekonań i wywieranie wpływu na własne życie. Ćwiczenie asertywnej postawy umożliwia rozwój osobisty i podniesie też Twoje poczucie własnej wartości.

Szkolenie z asertywności - mity

,,Asertywność to umiejętność odmawiania”

Asertywny komunikat jest często spostrzegany w uproszczony sposób jako „umiejętność mówienia nie”. Tymczasem ta kompetencja dotyczy szerszego repertuaru zachowań niż tzw. asertywna odmowa. Asertywna komunikacja to zdolność wyrażania siebie w sposób stanowczy, ale jedocześnie łagodny, z zachowaniem szacunku do siebie, a także do wolności i praw drugiej osoby. Pamiętaj, że masz prawo do posiadania i wyrażania własnego zdania.   

,,Nigdy się tego nie nauczę”

Nikt nie rodzi się asertywnym. Pomimo tego mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Każdy, niezależnie od wcześniejszych, doświadczeń może nauczyć się asertywności oraz decydować kiedy i jak chce ją stosować. Jedyne, co jest potrzebne do jej opanowania to nadzieja i wytrwałość w ćwiczeniu nowych zachowań. Jeśli asertywna komunikacja jest dla Ciebie ważna, to na pewno ją opanujesz.

W trakcie szkolenia z asertywności będziesz mógł/a stale liczyć na pomoc oraz życzliwość prowadzącej i uzyskanie informacji zwrotnej o swoich postępach. Możesz powiedzieć, co jest trudne dla Ciebie lub zadawać pytania. Nie poddawaj się negatywnym myślom, które odbierają nadzieję na zmianę. Kluczem do sukcesu jest po prostu regularne ćwiczenie.

,,Jeśli będę asertywny/a bliscy się obrażą”

Często pojawia się taka obawa. Warto jednak uświadomić sobie, że dobre relacje z ludźmi opierają się na szczerości. Nigdy jednak nie mamy pewności jak ktoś ważny dla nas zareaguje na asertywne zachowanie i dlatego to jest takie trudne, bo wymaga podjęcia emocjonalnego ryzyka – przezwyciężenia swojego lęku. W bliskich relacjach bardzo ważna jest przestrzeń na wyrażanie i akceptację naszych uczuć oraz przekonań. Jeśli tego brakuje lub spotykasz się z odrzuceniem, to warto zastanowić się, czy ta relacja jest rzeczywiście bliska, czy tylko tak ci się wydaje. Bycie asertywnym nie musi wiązać się z negatywnymi konsekwencjami w ważnych związkach z ludźmi.

,,Kurs asertywności rozwiąże wszystkie moje problemy”

Ukończenie warsztatu asertywności umożliwia łatwiejsze zarządzanie stresem w relacjach społecznych, wzmacnia też poczucie własnej wartości i skuteczności, co może Ci pomóc również w innych obszarach życia. Z całą pewnością jednak zdolność asertywnej komunikacji nie jest panaceum na wszystkie trudności z jakimi się zmagasz. Dlatego zawsze warto omówić swoje problemy i oczekiwania dotyczące treningu z psychologiem, który go prowadzi.

Jeśli są obszary, z którymi się zmagasz i powodują cierpienie, to porozmawiaj o tym z prowadzącym szkolenie z asertywności. W razie potrzeby zaproponuje Ci dodatkową pomoc dostosowaną do Twoich potrzeb. Przykładowo, możesz potrzebować krótkoterminowego wsparcia psychologicznego lub terapii ukierunkowanej na rozwiązanie Twojego problemu.

,,Asertywność to manipulacja”

Aby wyjaśnić tę wątpliwość warto wrócić do definicji asertywności, czyli otwartego wyrażania swoich myśli, uczuć i przekonań, bez agresji i z szacunkiem dla innych osób. Zgodnie z tym nie jest to manipulacja, która polega na wywieraniu wpływu na innych w taki sposób, by nieświadomie i z własnej woli realizowali cele osoby wywierającej wpływ. Z pewnością nie na tym polega bycie asertywnym.

Jak zachowuje się asertywna osoba?

Współczesna psychologia opisuje zjawiska zachodzące w interakcjach międzyludzkich. W naszych kontaktach społecznych możemy zachowywać się na trzy sposoby: ulegle, agresywnie lub asertywnie. Po czym to poznać? Postaram się krótko scharakteryzować ważne cechy każdego stylu, by różnice między nimi były zrozumiałe.

Postawa agresywna

Polega na chęci wywierania wpływu na innych niezależnie od kosztów, które mogą dotyczyć werbalnego lub fizycznego krzywdzenia innych osób, co wiąże się przekraczaniem ich granic i praw. Takie podejście można określić jako: ,,wszystkie chwyty dozwolone” i zdecydowanie jest nastawieniem przeciwko ludziom. Jakie są tego źródła? Najczęściej wynika to z: niskiej samooceny, chęci manipulacji, trudności w kontrolowaniu własnych emocji, potrzeby zwrócenia na siebie uwagi, poczucia wyższości, lęku przed brakiem możliwości uzyskania tego, czego potrzebujemy w inny sposób. Jakie mogą być efekty takiego zachowania? Jak łatwo się domyślić będą one głównie negatywne: konflikty z otoczeniem, odrzucenie, samotność, brak realizacji celów i frustracja. W skrajnych przypadkach postawa agresywna może skutkować łamaniem prawa i konsekwencjami karnymi.

Postawa uległa

Uległy styl funkcjonowania określany jest też jako bierny i objawia się podporządkowaniem się innym kosztem swoich potrzeb oraz praw. Taka podstawa, jak to opisuje psychologia komunikacji, może wynikać z lęku przed reakcją innych osób, utratą ich aprobaty, chęcią unikania konfliktów, czy niskiego poczucia własnej wartości. Czasami uległość może stanowić ukrytą chęć manipulacji, kiedy dana osoba chce jawić się jako ofiara i zrealizować swoje cele.

Koszty wynikające z opisywanego zachowania są bardzo duże, jednym z nich jest doświadczanie ciągłego stresu, inne obejmują utratę niezależności i umiejętności obrony swoich granic, co może przyczynić się do występowania depresji. Dodatkowo bierne osoby mogą być lekceważone przez otoczenie, a nawet wykorzystywane przez innych oraz łatwo stają się celem ataków osób agresywnych. Często zapomina się też, że uległość oraz związana z nią wzrastająca niemoc i tłumiona frustracja łatwo może prowadzić do wybuchów złości. Dla porównania zachowanie asertywne jest przeciwieństwem uległości.

Postawa asertywna

Jest związana z chęcią kontrolowania własnego życia i realizacji własnych celów, otwartością i szczerością w relacjach. Porównując ją do postawy agresywnej i uległej można powiedzieć, że jest złotym środkiem, który znajduje się gdzieś pomiędzy nimi. Co to znaczy? Asertywna osoba potrafi kierować swoim życiem i bierze odpowiedzialność za swoje czyny - uwzględnia prawa innych, traktuje ich z szacunkiem i jednocześnie postępuje zgodnie ze swoimi potrzebami i przekonaniami, które wyraża wprost. Robi to stanowczo, ale jednocześnie łagodnie.

Dzięki odnoszeniu się do siebie z szacunkiem i komunikacji zgodnej ze swoimi potrzebami przeżywasz dużo radości, wierzysz w swoje możliwości, budujesz też lub podtrzymujesz wysokie poczucie własnej wartości. Asertywne zachowanie może też zmienić Twoje relacje z innymi. W jaki sposób? Zyskasz większy szacunek, podziw a nawet pogłębisz bliskość w relacjach z innymi, bo będziesz spostrzegany jako autentyczna osoba. Istnieje jednak ryzyko, że stracisz sympatię części osób, zwłaszcza tych, które wcześniej wykorzystywały Ciebie. Jeśli się tego obawiasz to warto zastanowić się, czy na takich relacjach naprawdę Ci zależy?

Podsumowanie

Trening podnoszący asertywność pozwoli Ci nabyć odpowiednich kompetencji i lepiej używać ich w Twoim życiu. Skorzystaj z tej okazji i naucz się asertywnych zachowań podczas spotkań z trenerem a następnie korzystaj z nich na co dzień. Szkolenie z asertywności to Twoja szansa na nauczenie się identyfikowania Twoich emocji, potrzeb i praw a następnie ich ochrony w sposób, który nie jest agresywny ani uległy.

Asertywna odmowa i inne formy tego typu komunikacji staną się dla Ciebie proste i naturalne poprzez ćwiczenie. Masz prawo zadbać o siebie i być asertywnym. Reasumując, nauka nowych zachowań asertywnych obejmuje m.in. rozwijanie umiejętności dawania informacji zwrotnej, komunikowanie emocji i przekonań w sposób stanowczy, radzenie sobie w konfliktach z zachowaniem empatii dla siebie i innych. Skorzystaj z okazji, bo ćwiczenia na asertywność podczas warsztatu, to Twoja szansa na zwiększenie pewności siebie i podniesienie jakości życia.